Week 5, 16 t/m 22 februari - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Daan Broekhoven - WaarBenJij.nu Week 5, 16 t/m 22 februari - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Daan Broekhoven - WaarBenJij.nu

Week 5, 16 t/m 22 februari

Door: Daan Broekhoven

Blijf op de hoogte en volg Daan

11 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag 31, maandag 16 februari:
Gewoon weer een dagje stage! Volleybal geven op Prestwich van 10:45 tot ongeveer 14:00! Sietse moest z’n lessenreeks verder geven en Jesse en ik assisteerden grotendeels tijdens die lessen! Vanwege de oneven aantallen heb ik zelf ook nog best vaak mee moeten doen, wel eens leuk voor de verandering! Korte dag dus, dus ook gauw weer terug! Maar wat gaan we nu doen, misschien maar even naar het zwembad van het andere hotel? Ja, lijkt ons een goed plan. Daar tot en met ongeveer etenstijd gezeten en daarna zijn we met de jongens even een broodjeszaak op gaan zoeken vlakbij het hotel om een broodje met kip te halen! Morgen weer naar Houtbaai!

Dag 32, dinsdag 17 februari:
Weer op naar Houtbaai, eerst de standaardrit in de auto nog een beetje wakker worden! De laatste week van de andere jongens was al ingegaan dus ze hadden al wat spulletjes meegenomen om daar weg te geven! We gingen weer allemaal atletiekonderdelen doen met alle ‘grades’. Van grade 3 tot grade 7, dus ongeveer de leeftijd acht tot dertien. De kinderen hier zijn ons altijd wat meer aan het testen, maar tijdens het sporten zelf zijn ze wel altijd heel goed bezig! Het leuke is dat je dat ook aan de verbeterde resultaten kan zien! Het is tijd om naar huis te gaan, morgen geeft Michael een voetbalevenement op Coeberg waar we later op de dag moeten helpen nadat we bij Houtbaai zijn geweest tot een uurtje of één! Michael, Sietse en Jesse moeten dat alle drie doen omdat zij een andere afdeling van het CIOS doen, niet ‘Sport en Bewegen’, maar SGV (Sport, Gezondheid en Vrijetijdsmanagement). Sietse gaat het donderdag doen en Jesse doet het op de vrijdag daarop. Want zoals gezegd, het is voor die drie al hun laatste week hier! Even een keer wat anders, Sea Basket, een visrestaurant. Waarom ook niet! Iedereen at sushi, maar ik had lekker zalm met friet! Niks voor mij die sushi! Morgen weer same old same old! Het begint nu wel echt wekelijkse routine te worden, alles is hetzelfde elke keer! Aan de ene kant wel prettig die vastigheid, maar aan de andere kant ook wel vervelend! Niet heel veel vernieuwing, alleen de vernieuwing die je er zelf in kan en mag brengen!

Dag 33, woensdag 18 februari:
Zoals gezegd, eerst naar Houtbaai en daarna helpen bij een voetbaltoernooi dat Michael heeft georganiseerd! Bijna aangekomen bij Houtbaai na 40 minuten door file, was de weg afgezet. De enige weg die mogelijk was, anders was het ruim anderhalf uur omrijden, er werden achteraf mensen gezocht die in een soort taxi-bus mensen beroofden. Allemaal leuk en aardig, maar zo kunnen wij niet naar stage natuurlijk, snel wat bedenken… dan maar naar de locatie van de anderen! Ook weer een keer leuk, met z’n zessen op Coeberg zoals we dat in het begin deden. Een keer een wat nonchalantere les, gewoon eens een lekker potje voetballen met heel de klas! Jongens en meiden werden gemixt, hesjes werden uitgedeeld, de kids die echt niet mee wilden doen konden naar Anouschka en Daimy en die gingen op het stenen veldje wat andere activiteiten doen! Maar grotendeels was zeer enthousiast! Een echt potje van 11 tegen 11 op een rugbyveld (iets andere verhoudingen)! Maar dat kon de pret niet drukken! Zo deden we dit met alle oudere klassen! Toen het twee uur was konden wij al de spullen voor het toernooi klaarzetten. Dat was op een veld net buiten het schoolterrein. De andere scholen die ook mee gingen spelen kwamen allemaal op tijd! (alle scholen die wij les gaven deden mee). Ik was de hele tijd scheidsrechter! Lekker een wit hemdje aan, meteen maar wat zon pakken. De scholen hadden verbazingwekkend genoeg allemaal een (redelijk professioneel) tenue! De wedstrijden waren na anderhalf uur klaar en er was een winnaar. De jongens deden er alles aan om te winnen, af en toe ging dat gepaard met wat grof spel. Daardoor ontstond er af en toe een woordenwisseling of een heel klein opstootje, maar niks ernstigs. Alles werd opgeruimd en het was ook voor ons weer tijd om naar huis te gaan! Iedereen zat er doorheen, de zon scheen heel fel en we waren al lang bezig die dag. Iedereen at wat voor zichzelf waar hij of zij zin in had en iedereen deed die avond een beetje z’n eigen ding. Tot morgen!

Dag 34, donderdag 19 februari:
Ik heb nu al een tijdje niks meer in m’n blog geschreven dus het kan zijn dat ik het één en ander ben vergeten! Ik heb het een beetje gelaten voor wat het is. De rest van m’n verplichtingen gaan gewoon goed uiteraard! Dit is geheel vrijblijvend, maar natuurlijk wel zo leuk voor jullie, de lezers, dat ik het een beetje probeer bij te houden! Vandaag was het de dag op Coeberg, we deden alleen de jongere klassen. Want daarna moesten Jesse, Michael en ik door naar Houtbaai omdat Sietse daar een atletiek-evenement ging geven. Op de weg daar naartoe (één lange weg langs de oceaan), was er een ongeluk gebeurd, waardoor er aardig wat vertraging had plaats gevonden. Sietse was al grotendeels klaar met het evenement en het was uiteindelijk ook gelukt zonder ons er grotendeels bij te hebben. Erg knap van hem, want het kan nog best lastig te zijn maar met z’n drieën een grotere groep kinderen onder je hoede te nemen! Ik weet niet precies meer wat we gegeten hadden maar het zal of kip met rijst zijn geweest, of iets buiten de deur!

Dag 35, vrijdag 20 februari:
De laatste dag was aangebroken van de andere jongens helaas! Moest ik het hierna toch echt alleen nog even uithouden met die meiden. Vandaag naar Morgenson zoals altijd, maar dit keer om het hockeytoernooi van Jesse te doen! Ik als scheidsrechter, want ik ben blijkbaar de enige die echt de regels van hockey ken… maar vind ik juist alleen maar leuk dus dat komt goed uit! De anderen waren allemaal ‘coach’ van een team. Een klein toernooi, kampioen was al snel bekend en daarna was het nog een beetje voor de lol spelen! Zo maar eens lekker bij de Mexicaan uit eten omdat het de laatste stagedag was van de gasten! Erg jammer dat ze weg gaan, in die korte tijd heb ik wel echt een band met ze opgebouwd. Niet om te andere tekort te doen, maar vooral met Sietse! In de les in Nederland ging ik nooit echt met ze om, maar ik weet zeker dat dat nu wel het geval zal zijn, misschien ook wel buiten school om zo af en toe! Blijkbaar blijven ze nog een aantal dagen, dat wist ik niet, een mooie meevaller!

Dag 36, zaterdag 21 februari:
Mijn laatste week is bij deze dan ook echt ingegaan. Hele dag niks doen, aan wat schoolopdrachten zitten en verder niks doen tot het avondeten, dat is het plan! Maar plannen kunnen veranderen, Sietse vroeg of ik mee wilde naar Green Market Square om wat souvenirtjes te kopen voor het thuisfront en wat te lunchen! Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Na veel beeldjes en houtwerk gezien te hebben en na veel onderhandelen en afdingen, was het tijd voor lunch! Een pizza bij ‘de Italiaan’, Bellini’s. Afgesproken om daar morgen ook samen avond te eten, gingen we weer naar huis. De week had me een beetje gesloopt, dus voor mij was het een beetje klaar! Morgen met Sietse naar Waterfront wat shoppen en bij de Italiaan uit eten!

Dag 37, zondag 22 februari:
Eerst even rustig uitslapen, douchen en ontbijten. Vandaag was een dag zonder stress en zonder haast. Sietse is toch nog langzamer dan dat ik ben dus dat komt wel goed! We gaan lekker naar Waterfront om wat te shoppen! Nieuwe schoenen gescoord en Sietse heeft gehaald wat hij wilde! Een geslaagde middag, met hopelijk ook een geslaagde avond als vervolg. En dat zal het worden! Even thuis onze spullen gedropt, verteld hoe het was, en weer door naar de Italiaan! Weer dezelfde pizza als gister! Morgen weer stage… maar we blijven maar ‘long island ice tea’ bestellen. Een cocktail waar gek genoeg geeneens ice tea in zit, maar wel heeeeel erg lekker is! Gezeten tot de tent dichtging, we moeten naar huis! Ik moet morgen helaas ook gewoon naar stage!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Ik ben Daan Broekhoven, een student aan het 'CIOS Sport en Bewegen' te Haarlem, van 20 jaar oud. Voor mijn stage ga ik zes weken naar Kaapstad, Zuid-Afrika toe om daar sportlessen te geven aan de scholen daar. Hier zal ik m'n blog bijhouden over mijn ervaringen van deze periode waar ik onwijs veel zin in heb!

Actief sinds 15 Jan. 2015
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 3646

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 01 Maart 2015

Mijn eerste reis, Stage in Kaapstad

Landen bezocht: