Week 1, vertrek t/m zo 25 januari - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Daan Broekhoven - WaarBenJij.nu Week 1, vertrek t/m zo 25 januari - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Daan Broekhoven - WaarBenJij.nu

Week 1, vertrek t/m zo 25 januari

Door: Daan Broekhoven

Blijf op de hoogte en volg Daan

17 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag 1, zaterdag 17 januari:
19 januari, de wekker gaat half 7. Het is tijd om de laatste spulletjes in te pakken en te vertrekken naar vliegveld Zestienhoven in Rotterdam. Met de auto droppen mama en Wim me daar, papa en Heidi zijn er ook naar toe gereden. M'n vrienden en de rest van de familie hadden de dag(en) daarvoor al afscheid van me genomen. Nog een keer checken of ik m'n tickets en paspoort wel had, en ik kon er doorheen. Bagage droppen en door de douane dan maar! Nog even wachten bij de gate en 10:10 vloog ik richting Heathrow Londen met een klein toestel van British Airways. Een gratis drankje en een snack naar keuze werd aangeboden en na iets langer dan een uur was ik in Londen aangekomen. Hier moest ik eerst langs de paspoort-check voordat ik van Terminal 2 naar Terminal 5 kon met de bus. Aangekomen op Terminal 5 moest ik even langs de douane en moest ik me tot 17:35 lokale tijd zien te vermaken. Dat terwijl ik 10:20 lokale tijd was aangekomen... Na een aantal bekers van de Starbucks en wat FaceTime met vrienden en familie ging ik maar wat eten en kon ik met een metro-systeem naar de gate. Daar stond een Boeing 747 op me te wachten. Eenmaal ingestapt en gesetteld was het tijd om nog snel iedereen te whatsappen dat ik wegging en ging alles op vliegtuigstand. Daar gingen we dan, een 11,5 uur lange vlucht stond me te wachten. Voor het eerst dat ik zo lang en alleen vloog. Gelukkig had ik genoeg keuze uit films en werd ik voorzien van eten en drinken.

Dag 2, zondag 18 januari:
Na veel films, muziek en een klein beetje slaap was ik iets na 07:00 geland in Kaapstad. Met de motoriek van een stacaravan stapte ik uit en moest ik wachten op de bagage. Dat ging gelukkig erg snel en zo kon ik meteen door naar een winkel op 't vliegveld om een Zuid-Afrikaans mobiele nummer te halen. Rond 08:30 werd ik volgens afspraak opgehaald door Kevin, een Engelsman die voor de organisatie werkt waar ik stage voor loop (Docenten voor Afrika, DvA). Met de auto richting het appartement waar vijf klas- en huisgenoten (Jesse, Michael, Sietse, Anouschka en Daimy) op me wachten genoot ik van een stad zoals ik die nog nooit eerder had gezien. Townships, villa's en een moderne wereldstad, allemaal bij elkaar. Aangekomen en gesettled in het appartement was het meteen tijd om mezelf in zwemkleding te hijsen en naar Camps Bay te gaan, één van de zoveel mooie stranden. Lekker gefrisbeed, gevoetbald en geluncht, het was tijd om naar huis te gaan, om te douchen en om te kleden om vervolgens naar sportcafé Rafiki's te gaan! Lekker spareribs met friet besteld, gezellig wat gedronken met z'n allen en daarna weer met de taxi naar huis om 'vroeg' ons bed in te gaan. We zouden namelijk 09:30 worden opgehaald door Kevin en Karen (andere begeleider) om naar m'n eerste projectdag te gaan.

Dag 3, maandag 19 januari:
De eerste 'echte' dag was aangebroken. We werden opgehaald door Kevin en Karen, nog twee klasgenoten (Ruben en Job) waren er nu ook, die verblijven alleen ergens anders. We gingen naar een hockeyveld iets buiten het centrum van Kaapstad. Daar waren ongeveer 35 kinderen op ons aan het wachten. Na wat oefeningen te hebben uitgezet en sticks te hebben uitgedeeld, werden er groepjes gemaakt en kon de training beginnen. Bij elk station werden verschillende aspecten van hockey getraind. Het niveau lag nog best hoog, bij een aantal wat hoger en bij een aantal wat lager, maar de motivatie was in ieder geval goed. Rond een uurtje of één hadden we een lange pauze en reden we nog geen 500 meter verder naar de volgende locatie, een zwembad. Daar kregen we allemaal iemand aangewezen om wat slagen mee door te nemen en aan te leren. Toen dat was afgelopen zijn we naar huis gebracht, hebben we boodschappen gedaan en had Daimy kip met rijst gemaakt. De volgende dag zou ons hetzelfde te wachten staan dus we gingen redelijk op tijd ons bed in.

Dag 4, dinsdag 20 januari:
We wisten wat ons te wachten stond. Hetzelfde programma werd afgewerkt, eerst hockey en daarna zwemmen. Dezelfde groepen en dezelfde locaties. Alles verliep soepel, alleen kwam nu het moment van afscheid nemen. Nu heb ik persoonlijk in die twee dagen nog geen echte band met de kinderen opgebouwd, maar die anderen zaten er wel al wat langer dan ik. Nadat we weer thuis waren afgezet en zelfgemaakte hamburgers hadden gegeten was het tijd om een beetje bij te komen met wat muziek op om vervolgens naar bed te gaan.

Dag 5, woensdag 21 januari:
Zomervakantie is voorbij, school is nu echt begonnen! Vandaag gaan we alleen geen sportlessen geven, maar onze nevenactiviteit uitvoeren. We gaan namelijk een school verven. Eerst was het mijn beurt om ontbijt te halen, croissantjes en stokbroden zoals elke ochtend. Nadat we waren opgehaald en afgezet bij de school, was het tijd voor het zware werk. Eerst moesten we van een aantal muren de oude verflaag eraf schrapen, daarna was het tijd voor de grondverf. Makkelijker gezegd dan gedaan, want het was in een 33 graden brandende zon. Nadat overal de grondverf erop zat, zat het er alweer op voor vandaag. Vrijdag gaan we verder met de rest. Weer thuis aangekomen, was het tijd om boodschappen voor het avondeten te halen. Ik zou pasta maken voor acht personen, Ruben en Job eten namelijk mee. Na heeeeerlijk gegeten te hebben, was het tijd voor wat drankjes en gekaart, Ruben zou om 00:00 namelijk 18 jaar worden. Dat moest en zou gevierd worden!

Dag 6, donderdag 22 januari:
Deze keer gingen onze echte sportlessen beginnen. We werden vroeg opgehaald en gingen naar een redelijk goede school. Wij maakten zelf tweetallen om ieder een onderdeel van atletiek te begeleiden. Want er moesten tijden en afstanden gemeten worden om te kijken wie de beste atleet was van de school, om vervolgens mee te doen aan een scholentoernooi over een aantal weken. Ik stond bij het onderdeel sprint, maar er was ook nog ver springen, lange afstand en kogelstoten. Nadat de ochtend voorbij was en alles was gemeten, was het nu tijd voor reguliere gymlessen. Vier van ons, waaronder ikzelf, deden voetbal met de jongens. De anderen deden volleybal met de meisjes. Nadat de dag erop zat en we allemaal omgekleed waren. Gingen we naar een steakhouse genaamd ‘Spur’. Een heerlijke 500 gram wegende steak opgegeten en nog even gezellig bij ons thuis gezeten en de dag zat er al weer op.

Dag 7, vrijdag 23 januari:
We gingen onze nevenactiviteit afmaken bij de school waar we die woensdag waren begonnen. De grondverf was goed opgedroogd. Vier van ons zouden de laatste laag verf aanleggen en de overige vier zouden de gymlessen doen. Twee daarvan deden volleybal, Sietse en ik deden hockey. Een onwijs gezellige dag, de lessen waren allemaal gelukt en de verflaag was goed aangebracht. Om 12:30 waren we klaar en het is tijd voor weekend! Thuis lekker niksen, pannenkoeken gegeten en toch maar redelijk vroeg m’n bed in. Want morgen gaan Sietse en ik met een kennis van hem, de Tafelberg beklimmen! Ik kijk er onwijs naar uit en ben benieuwd hoe pittig het zal worden!

Dag 8, zaterdag 24 januari:
Half 8 gaat de wekker, even snel douchen en meteen boodschappen doen. Even wat stokbrood naar binnen werken en met de taxi naar de voet van de Tafelberg. Een tocht van 1086 meter stond ons te wachten maar ik was er meer dan klaar voor. Na een aantal (niet gewilde) pauzes waren we dan eindelijk boven, ongeveer twee uur bezig geweest. Een prachtig uitzicht stond ons te wachten en na boven wat rondgelopen en gebruncht te hebben gingen we met de kabelbaan naar beneden. Over een weekend of twee ga ik hem in m’n eentje lopen, naar boven en naar beneden, dan zal ik ook timen hoelang ik er over doe. Sietse ging naar kennissen toe en de rest ging naar het strand. Tijd voor mij om even uit te rusten en een filmpje op de kamer te kijken. Iets voor etenstijd was iedereen weer thuis, we gingen naar Nando’s, een fastfoodketen met alleen maar kipgerechten! Nadat we weer thuis aangekomen waren, ging de rest uit, voor mij tijd om eens goed bij te komen van m’n eerste week die bijna achter de rug was!

Dag 9, zondag 25 januari:
De eerste dag dat ik echt van plan ben om helemaal niks te doen. En zo is het uiteindelijk ook gegaan. Tot en met het avondeten ben ik niet de deur uit geweest. Ik heb aan dit blog gewerkt. Jesse dacht een leuk tentje te hebben gezien, dus daar gaan we met z’n zessen wat eten. En wat kwamen we bedrogen uit, na vijftig minuten gewacht te hebben kwam er een gerecht waarbij niemand begreep hoe we het moesten eten. Blijkbaar met de rolletjes plat brood die erbij lagen. Uiteindelijk bleek dat het ook nog eens niet echt heel smakelijk was. We namen het mee in een ‘doggybag’, zodat we het aan een zwerver konden geven. Een aantal wilden alsnog even iets lekkers halen bij een fastfood-tent. Ik kreeg geen hap meer door m’n keel gek genoeg. Buikpijn sloeg toe, ik begon misselijk te worden, ik wilde heel graag snel naar huis! Thuis aangekomen was het dan zover, overgeven en een knallende koppijn. Snel wat ibuprofen en Rennies (tegen maagzuur) genomen. Ik wilde heel graag slapen maar het lukte niet. Kwamen er ook opeens uitdrogingsverschijnselen de hoek om kijken. Zal waarschijnlijk een voedselvergiftiging zijn. Ik had als enige wat anders dan de rest en die voelde zich prima, dus wie weet! Nu maar even kijken hoe het morgen gaat als ik wakker word. Snel m’n bed in!

  • 26 Januari 2015 - 16:11

    Harriët:

    Heeej....leuk wat te horen...klinkt allemaal prima, op het laatste na dan...misschien teveel fastfood? :-)
    Tafelberg was ook gaaf he, maar in je eentje nog eenkeer????? Weet je dat zeker? ( moeders zijn altijd een beetje voorzichtig he, dat weet je)

    Daan , we hopen dat je nog heel veel zult " leren" en genieten.....
    Dikke kus, mama en Wim xxx

  • 29 Januari 2015 - 21:09

    Joop Davilar:

    Lieve onfortuinlijke Daan
    Ik heb genoten van je blog maar hoop dat je maag zich een bertje beter gaat gedragen. Maar ook van je brief aan opa, het was roerend en ik dus ontroerd. Hoop je gauw weer te zien en wacht op een volgend versla, veel liefs oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Ik ben Daan Broekhoven, een student aan het 'CIOS Sport en Bewegen' te Haarlem, van 20 jaar oud. Voor mijn stage ga ik zes weken naar Kaapstad, Zuid-Afrika toe om daar sportlessen te geven aan de scholen daar. Hier zal ik m'n blog bijhouden over mijn ervaringen van deze periode waar ik onwijs veel zin in heb!

Actief sinds 15 Jan. 2015
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 3652

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 01 Maart 2015

Mijn eerste reis, Stage in Kaapstad

Landen bezocht: